LB Husordensregler
(01.05.2025)
HUSORDENSREGLER for
Linderud
Boligsameie
(Revidert på
sameiermøte 01.05.2025)
INNHOLD:
1. Generelle bestemmelser.
Ansvar
og plikter.
Vaktmesteren
2. Fellesanlegg og fellesrom.
Inngangsparti
og trappeoppgang
Lagerkjellerne
Møterommet
Barnevognrommet
Bruken
av fellesanleggene.
Radio
og TV anlegget
Brannfare.
Bortsetting
av utstyr m.v.
Låsing
av ytterdør.
Forandring
av fasader m.v.
Fellesforbruk.
Utegrilling
3. Ro og orden.
Lufting,
banking m.v.
Vannkraner,
lekkasje m.v.
Farlig
lek.
Ro i
leiligheten.
Klage
på bråk.
4. Renhold.
Fellesrom
m.v.
Avfallsanlegget
Skadedyr
Utendørs
vedlikehold.
5. Diverse.
Skade,
feil eller mangler.
Dyrehold.
Dugnad.
Vedlikehold.
Bruk
av leiligheten.
1.
GENERELLE BESTEMMELSER
Ansvar og plikter
Seksjonseierne må selv skape de forhold som sikrer ro, orden og
trygghet for alle.
Seksjonseierne er i fellesskap ansvarlig
for at sameiets eiendommer er i best mulig stand.
Alle med tilknytning til sameiet skal
rette seg etter de pålegg som gis og de regler, bestemmelser og instrukser som
til enhver tid gjelder.
Husordensreglene er vedtatt av årsmøtet og
gjelder som en del av kjøpekontrakten. Reglene er gitt for å oppnå de best
mulige forhold for den enkelte.
Husordensreglene gjelder friareal,
fellesanlegg/-rom og seksjonseiernes leilighet.
Eventuelle klager på seksjonseierne for
brudd på disse husordensregler, eller annen sjenerende opptreden, rettes til
den aktuelle seksjonseier. I alvorlige tilfeller, eller ved gjentagelse, sendes
skriftlig klage til styret.
Grove overtredelser vil kunne gi grunnlag
for reaksjon som f.eks.søknad om fravikelse. Denne reaksjon besluttes i
samarbeid med forretningsfører.
Vaktmesteren
Vaktmesteren er tilsatt for å
ha tilsyn med sameiets eiendommer og tekniske anlegg og skal sørge for orden og
renhold i.h.t. egen vaktmestersinstruks.
Vaktmesteren har krav på å bli vist
tilbørlig respekt og forståelse under utøvelse av sine plikter.
2.
FELLESANLEGG OG FELLESROM
Inngangsparti og trappeoppgang
Ringetablået utenfor
ytterdøra skal ha navnemerking som følger etablert standard. Det er ikke
tillatt å skrive eller klistre navn utenpå. Gi beskjed til styret ved endring.
I inngangspartiet
eller i trappegangen forøvrig er det ikke tillatt å oppbevare noen ting,
bortsett fra ei dørmatte. Sko, kjelker, sparkesykler, bildekk, møbler,
barnevogner etc. skal ikke være i gangen. Sammenskjøvet rullator er tillatt.
Selv om hver seksjon
har sin egen postkasse, hører disse til fellesarealet. Navnemerking skal følge
etablert standard, og er ikke tillatt å ha merking av noe slag, annet enn i
adressefeltet. Både dette, og øvrig merking og bruk av postkassene reguleres
til enhver tid av styret.
Lagerkjellerne
Tilfluktsrommet ved
siden av vaskeriet i hver blokk er forbeholdt sykler og barnevogner, og ment
som sesongoppbevaring for disse. Syklene må merkes med navn.
Lagerrommene i enden
av hver blokk kan brukes av beboerne til midlertidig –oppbevaring (opptil
6 måneder) av møbler, bilhjul, elektriske apparater, hvitevarer etc. De skal
ikke brukes til permanent lager. Det som kan lagres er ting som skal brukes
senere, og det må merkes med navn og dato. Utrangerte gjenstander må ikke
settes i kjelleren. Slike ting kan leveres gratis på gjenbruksstasjon.
Møterommet
Sameiets møterom i nr. 25 er til disposisjon kun for
sameiets styre og varamedlemmer. Det kan bare brukes til møtevirksomhet som har
med drift av sameiet eller garasjelaget å gjøre. Rommet tjener også som
sameiets arkiv.
Barnevognrommet
De tidligere søppelbodene kan bare brukes til barnevogner,
samt sparkesykler og "mikro" trehjulssykler i den utstrekning det er
plass. Døra må være låst.
Bruken av fellesanleggene
Alle felles anlegg, som
vaskeri med maskiner, ruller, tørkeplasser, fellesboder m.v., benyttes av
beboerne i samsvar med gjeldende regler.
Utstyret,
vaske- og tørkerommene rengjøres etter bruk.
På søn- og helligdager og etter kl. 21.00
på hverdager, skal ikke vaskemaskinene eller tørkeviftene brukes. Det vises til
egen vaskeriinstruks. Barn har kun adgang til vaskerom og kjølerom sammen med
voksne. Når kjelleren forlates skal lys slukkes og ytre kjellerdør låses.
Instruks for vaskeriene skal finnes i lokalene.
Øvrige felles kjellerrom brukes i henhold
til reglement som bestemmes av styret.
Brannfare
Fyrstikker, bart lys, eller
annet som kan skape fare for brann eller eksplosjon er forbudt brukt og/eller
lagret i fellesrom. Overtredelse kan medføre straffeansvar i henhold til brannforskriftene.
Røyking er ikke tillatt i fellesarealene
Bortsetting av utstyr m. v.
Sykler, ski, kjelker m.v. skal bringes i bodene eller på dertil
anvist plass.
Trapper, avsatser og kjellerganger m.v.
kan ikke benyttes som oppbevaringssted for private møbler, gjenstander e.l.
Låsing av ytterdør
Ytterdørene skal alltid være
låst.
Forandring av fasader m .v.
Ytre montering av skilt,
markiser, antenner, flaggstenger, innkledning av balkonger, eller andre
endringer som medfører synlige ulikheter på fasader og lignende, må ikke
foretas uten styrets samtykke og anvisninger. Det er tillatt å sette opp
parabolantenne på balkongen, under forutsetning av at antennen monteres inne på
balkongen under rekkverkshøyde.
Det er ikke tillatt å bruke balkongen
som lagerplass for diverse ting som ikke forbindes med alminnelig bruk av
balkongen, hvis dette er synlig fra utsiden. Det er tillatt å flagge med norsk flagg fra balkongen.
Flaggreglene må følges.
Fellesbruk
Beboerne må medvirke til mest mulig
økonomisk drift av sameiet. Dette oppnås bl.a. ved å påse at det ikke sløses
med elektrisk lys, strøm, varmtvann og varme.
Utegrilling
Utegrilling som skjer i regi
av boligsameiet/velferdsutvalg gis ingen annen begrensning enn at det tas
hensyn til naboer som ikke deltar i arrangementet. Mindre familiære
grillpartyer tillates ved grillbordene som er plassert ved enden av gavlveggen
mot Trondheimsveien. Større private grillarrangementer ved blokkene tillates
ikke uten at samtykke fra styret innhentes på forhånd. Grilling på balkongen er
ikke tillatt.
3.
RO OG ORDEN
Lufting og banking
Lufting
av tøy/klær fra vinduene og /eller banking av tøy, sengeklær, tepper o.l. fra
vindu eller balkong er ikke tillatt. Slik banking/lufting skal skje på dertil
anvist sted.
Det er ikke tillatt å henge tøy på balkong, slik at det er synlig
fra vei/gate.
Løse gjenstander må ikke plasseres på balkonggesimsen. Det er ikke
tillatt med blomsterkasser utvendig på balkongrekkverket.
Lufting
av leilighetene skal skje gjennom vinduene og ikke gjennom entrédør mot
trappeoppgang.
Vannkraner, lekkasje m. v.
Alle
kraner skal skrues godt igjen, slik at de ikke drypper. Beboerne må sørge for
at avløpsrør for vasker, WC o.l. ikke tilstoppes.
Skader
som er forårsaket av åpne kraner, tilstoppede rør m.v. må utbedres. Utgiftene
dekkes av seksjonseier. Dette kan også gjelde skade på annen leilighet. Ved
skade eller lekkasje på VVS-anlegg m.v., som gjør øyeblikkelig inngripen
nødvendig, varsles vaktmester eller styret umiddelbart.
Farlig/skadelig lek/aktiviteter
Fotballsparking eller lek som
unødig generer naboer eller skader eiendommene, og som kan medføre skade på
personer, vinduer, beplantning o.l. må ikke forekomme. Det er forbudt med
aktiviteter som sykling, fotballsparking og lek som kan føre til skader på
parkerte biler.
Ro i leiligheten
Enhver
beboer har krav på nattero fra kl. 23.00 – 07.00.
I dette
tidsrommet må det ikke foregå aktiviteter som unødig forstyrrer naboene.
Selskapeligheter etter kl. 23.00 må foregå i
slike former at beboerne blir minst mulig sjenert. Snekring, boring eller
banking må ikke forekomme etter kl. 20.00 eller på søn- og helligdager.
Klage på bråk og uro
Det er ikke tillatt, selv om en beboer mener
seg sjenert av støy fra annen leilighet, å vise sin misnøye ved å banke i tak,
gulv, rør, radiator e.l..
Eventuelle klager må rettes til den støyende
beboer direkte. Klager til styret skjer skriftlig.
4.
RENHOLD
Fellesrom m. v.
Fellesrom og fellesutstyr,
trapper, kjellerganger holdes ryddige og rengjøres etter de regler som til
enhver tid gjelder. Renslighet og orden må også herske i kjellerbodene. Hvis
det søles eller rotes i kjeller, trappeoppganger eller fellesrom, må vedkommende
straks gjøre rent etter seg.
Avfallsanlegget
Avfall fra husholdningene kildesorteres og
pakkes godt inn, i henhold til bestemmelsene fra Oslo kommune, og deponeres i
de riktige avfallsbrønnene på sameiets eiendom. Det er ikke tillatt å sette
avfall ved siden av anlegget.
Ting, som møbler, tepper, tekniske ting og
liknende, samt farlig avfall, er den enkelte selv ansvarlig for å deponere på
gjenbruksstasjon.
Brudd på denne regelen medfører et
gebyr på kr 5000, som faktureres til seksjonseieren (Vedtatt på årsmøtet
2025)
Skadedyr
Oppdages veggedyr eller andre
skadedyr i en leilighet eller fellesareal, skal det straks meldes til styret.
Beboerne plikter dessuten straks å sørge for forskriftsmessig utrydding av
skadedyrene.
Utendørs renhold
Det tas som en selvfølge av beboerne
ikke kaster avfall eller annet på sameiets område, men heller plukker opp slikt
som er henslengt, og ellers medvirker til at eiendommen holdes velstelt og
ryddig.
5.
DIVERSE
Skade, feil eller mangler
Seksjonseieren må erstatte
alle skader på eiendommen som skyldes seksjonseieren selv, husstandsmedlem,
leieboer eller andre som seksjonseieren har gitt adgang til leiligheten eller
til eiendommen for øvrig.
Oppdager beboeren skade, feil eller
mangler som han ikke mener seg berettiget til å utbedre, plikter han likevel å
melde forholdet til vaktmester eller styret.
Dyrehold
Før man går til anskaffelse av
dyr skal styrets godkjennelse foreligge. Anskaffelse av dyr før styrets
godkjennelse foreligger, vil bli avvist.
Styret kan pålegge at sjenerende dyrehold
bringes til opphør. Hvis gjentatte pålegg ikke følges opp ansees dette som
vesentlig mislighold. Vedr. hundehold vises til egne regler. Se for øvrig
Eierseksjonslovens § 19, 6. ledd.
Dugnad
Seksjonseiere oppfordres til å
delta i organisert dugnadsarbeid for fellesskapets beste. Ved manglende oppmøte
har styret anledning til å ilegge en tenkt kostnad som fordeles på de som
ikke stiller på dugnad som skal dekke for evt. innleid arbeidskraft og vil
bli fakturert direkte til seksjonseieren. I praksis vil det kanskje føles som
«en bot» for de som ikke stiller (Vedtatt i årsmøtet 2025)
Vedlikehold
Seksjonseierne plikter å holde
leiligheten i forsvarlig stand, slik at andre deler av bygningen ikke påføres
skade. Ved mistanke om dette har styret rett til å inspisere leiligheten.
Bruken av leiligheten
Det må ikke foretas
bygningsmessige forandringer av leiligheten som kan svekke bygningens
konstruksjon eller føre til ubehageligheter, fare eller ulempe for beboere og
andre. Leiligheten må bare brukes til beboelse.
Utleie
Den som leier ut sin
leilighet, og ikke selv bor i sameiet, plikter å følge opp eiendommen med
tilsyn og vedlikehold. Styret forholder seg primært til seksjonseierne. Derfor
er utleier pliktig til å informere sin leieboer om alle praktiske ting, som
vedtekter og reglement, avfallshåndtering, vaskeri o.l.
Styret leverer ut nøkler kun
til seksjonseier (eller eventuelt på rekvisisjon). Hver seksjon har anledning
til maksimalt å disponere 7 stk. ytterdørbrikker (7 farger). Eier er ansvarlig
for utleverte nøkler.
Av sikkerhets- og kommunikasjonshensyn må alle
seksjonseiere – både nye og eksisterende – plikter å fylle ut Utleieskjema og
sende det til styrets e-postadresse før innflytting kan finne sted. Unnlatelse av dette vil
være brudd på reglement, med de følger det får (jf. Lov om eierseksjoner § 38,
tvangssalg).