LB Husordensregler

(01.05.2025)

 

                                   HUSORDENSREGLER  for

                                      Linderud Boligsameie

 

(Revidert på sameiermøte 01.05.2025)

 

INNHOLD:

 

1.      Generelle bestemmelser.

Ansvar og plikter.

Vaktmesteren

 

2.      Fellesanlegg og fellesrom.

Inngangsparti og trappeoppgang

Lagerkjellerne

Møterommet

Barnevognrommet

Bruken av fellesanleggene.

Radio og TV anlegget

Brannfare.

Bortsetting av utstyr m.v.

Låsing av ytterdør.

Forandring av fasader m.v.

Fellesforbruk.

Utegrilling

 

3.      Ro og orden.

Lufting, banking m.v.

Vannkraner, lekkasje m.v.

Farlig lek.

Ro i leiligheten.

Klage på bråk.

 

4.      Renhold.

Fellesrom m.v.

Avfallsanlegget

Skadedyr

Utendørs vedlikehold.

 

5.      Diverse.

Skade, feil eller mangler.

Dyrehold.

Dugnad.

Vedlikehold.

Bruk av leiligheten.

 

 

 

 

1.      GENERELLE BESTEMMELSER

 

      Ansvar og plikter

Seksjonseierne må selv skape de forhold som sikrer ro, orden og trygghet for alle.

Seksjonseierne er i fellesskap ansvarlig for at sameiets eiendommer er i best mulig stand.

Alle med tilknytning til sameiet skal rette seg etter de pålegg som gis og de regler, bestemmelser og instrukser som til enhver tid gjelder.

Husordensreglene er vedtatt av årsmøtet og gjelder som en del av kjøpekontrakten. Reglene er gitt for å oppnå de best mulige forhold for den enkelte.

      Husordensreglene gjelder friareal, fellesanlegg/-rom og seksjonseiernes leilighet.

Eventuelle klager på seksjonseierne for brudd på disse husordensregler, eller annen sjenerende opptreden, rettes til den aktuelle seksjonseier. I alvorlige tilfeller, eller ved gjentagelse, sendes skriftlig klage til styret.

Grove overtredelser vil kunne gi grunnlag for reaksjon som f.eks.søknad om fravikelse. Denne reaksjon besluttes i samarbeid med forretningsfører.

 

      Vaktmesteren

Vaktmesteren er tilsatt for å ha tilsyn med sameiets eiendommer og tekniske anlegg og skal sørge for orden og renhold i.h.t. egen vaktmestersinstruks.

Vaktmesteren har krav på å bli vist tilbørlig respekt og forståelse under utøvelse av sine plikter.

 

2.      FELLESANLEGG OG FELLESROM

 

Inngangsparti og trappeoppgang

Ringetablået utenfor ytterdøra skal ha navnemerking som følger etablert standard. Det er ikke tillatt å skrive eller klistre navn utenpå. Gi beskjed til styret ved endring.

I inngangspartiet eller i trappegangen forøvrig er det ikke tillatt å oppbevare noen ting, bortsett fra ei dørmatte. Sko, kjelker, sparkesykler, bildekk, møbler, barnevogner etc. skal ikke være i gangen. Sammenskjøvet rullator er tillatt.

Selv om hver seksjon har sin egen postkasse, hører disse til fellesarealet. Navnemerking skal følge etablert standard, og er ikke tillatt å ha merking av noe slag, annet enn i adressefeltet. Både dette, og øvrig merking og bruk av postkassene reguleres til enhver tid av styret.

 

Lagerkjellerne

Tilfluktsrommet ved siden av vaskeriet i hver blokk er forbeholdt sykler og barnevogner, og ment som sesongoppbevaring for disse. Syklene må merkes med navn.

Lagerrommene i enden av hver blokk kan brukes av beboerne til midlertidig –oppbevaring (opptil 6 måneder) av møbler, bilhjul, elektriske apparater, hvitevarer etc. De skal ikke brukes til permanent lager. Det som kan lagres er ting som skal brukes senere, og det må merkes med navn og dato. Utrangerte gjenstander må ikke settes i kjelleren. Slike ting kan leveres gratis på gjenbruksstasjon.

 

Møterommet
Sameiets møterom i nr. 25 er til disposisjon kun for sameiets styre og varamedlemmer. Det kan bare brukes til møtevirksomhet som har med drift av sameiet eller garasjelaget å gjøre. Rommet tjener også som sameiets arkiv.

 

Barnevognrommet
De tidligere søppelbodene kan bare brukes til barnevogner, samt sparkesykler og "mikro" trehjulssykler i den utstrekning det er plass. Døra må være låst.

 

      Bruken av fellesanleggene

Alle felles anlegg, som vaskeri med maskiner, ruller, tørkeplasser, fellesboder m.v., benyttes av beboerne i samsvar med gjeldende regler.

Utstyret, vaske- og tørkerommene rengjøres etter bruk.

På søn- og helligdager og etter kl. 21.00 på hverdager, skal ikke vaskemaskinene eller tørkeviftene brukes. Det vises til egen vaskeriinstruks. Barn har kun adgang til vaskerom og kjølerom sammen med voksne. Når kjelleren forlates skal lys slukkes og ytre kjellerdør låses. Instruks for vaskeriene skal finnes i lokalene.

Øvrige felles kjellerrom brukes i henhold til reglement som bestemmes av styret.

 

      Brannfare

Fyrstikker, bart lys, eller annet som kan skape fare for brann eller eksplosjon er forbudt brukt og/eller lagret i fellesrom. Overtredelse kan medføre straffeansvar i henhold til brannforskriftene. Røyking er ikke tillatt i fellesarealene

 

      Bortsetting av utstyr m. v.

Sykler, ski, kjelker m.v. skal bringes i bodene eller på dertil anvist plass.

Trapper, avsatser og kjellerganger m.v. kan ikke benyttes som oppbevaringssted for private møbler, gjenstander e.l.

 

      Låsing av ytterdør

Ytterdørene skal alltid være låst.

 

      Forandring av fasader m .v.

Ytre montering av skilt, markiser, antenner, flaggstenger, innkledning av balkonger, eller andre endringer som medfører synlige ulikheter på fasader og lignende, må ikke foretas uten styrets samtykke og anvisninger. Det er tillatt å sette opp parabolantenne på balkongen, under forutsetning av at antennen monteres inne på balkongen under rekkverkshøyde.

Det er ikke tillatt å bruke balkongen som lagerplass for diverse ting som ikke forbindes med alminnelig bruk av balkongen, hvis dette er synlig fra utsiden. Det er tillatt å flagge med norsk flagg fra balkongen. Flaggreglene må følges.

 

      Fellesbruk

Beboerne må medvirke til mest mulig økonomisk drift av sameiet. Dette oppnås bl.a. ved å påse at det ikke sløses med elektrisk lys, strøm, varmtvann og varme.

 

      Utegrilling

Utegrilling som skjer i regi av boligsameiet/velferdsutvalg gis ingen annen begrensning enn at det tas hensyn til naboer som ikke deltar i arrangementet. Mindre familiære grillpartyer tillates ved grillbordene som er plassert ved enden av gavlveggen mot Trondheimsveien. Større private grillarrangementer ved blokkene tillates ikke uten at samtykke fra styret innhentes på forhånd. Grilling på balkongen er ikke tillatt.

 

3.      RO OG ORDEN

 

      Lufting og banking

Lufting av tøy/klær fra vinduene og /eller banking av tøy, sengeklær, tepper o.l. fra vindu eller balkong er ikke tillatt. Slik banking/lufting skal skje på dertil anvist sted.

 Det er ikke tillatt å henge tøy på balkong, slik at det er synlig fra vei/gate.

Løse gjenstander må ikke plasseres på balkonggesimsen. Det er ikke tillatt med blomsterkasser utvendig på balkongrekkverket.

Lufting av leilighetene skal skje gjennom vinduene og ikke gjennom entrédør mot trappeoppgang.

    

Vannkraner, lekkasje m. v.

Alle kraner skal skrues godt igjen, slik at de ikke drypper. Beboerne må sørge for at avløpsrør for vasker, WC o.l. ikke tilstoppes.

Skader som er forårsaket av åpne kraner, tilstoppede rør m.v. må utbedres. Utgiftene dekkes av seksjonseier. Dette kan også gjelde skade på annen leilighet. Ved skade eller lekkasje på VVS-anlegg m.v., som gjør øyeblikkelig inngripen nødvendig, varsles vaktmester eller styret umiddelbart.

 

      Farlig/skadelig lek/aktiviteter

Fotballsparking eller lek som unødig generer naboer eller skader eiendommene, og som kan medføre skade på personer, vinduer, beplantning o.l. må ikke forekomme. Det er forbudt med aktiviteter som sykling, fotballsparking og lek som kan føre til skader på parkerte biler.

 

      Ro i leiligheten

Enhver beboer har krav på nattero fra kl. 23.00 – 07.00.

I dette tidsrommet må det ikke foregå aktiviteter som unødig forstyrrer naboene.

Selskapeligheter etter kl. 23.00 må foregå i slike former at beboerne blir minst mulig sjenert. Snekring, boring eller banking må ikke forekomme etter kl. 20.00 eller på søn- og helligdager.

 

      Klage på bråk og uro

Det er ikke tillatt, selv om en beboer mener seg sjenert av støy fra annen leilighet, å vise sin misnøye ved å banke i tak, gulv, rør, radiator e.l..

Eventuelle klager må rettes til den støyende beboer direkte. Klager til styret skjer skriftlig.

 

4.      RENHOLD

 

      Fellesrom m. v.

Fellesrom og fellesutstyr, trapper, kjellerganger holdes ryddige og rengjøres etter de regler som til enhver tid gjelder. Renslighet og orden må også herske i kjellerbodene. Hvis det søles eller rotes i kjeller, trappeoppganger eller fellesrom, må vedkommende straks gjøre rent etter seg.

 

      Avfallsanlegget

Avfall fra husholdningene kildesorteres og pakkes godt inn, i henhold til bestemmelsene fra Oslo kommune, og deponeres i de riktige avfallsbrønnene på sameiets eiendom. Det er ikke tillatt å sette avfall ved siden av anlegget.

Ting, som møbler, tepper, tekniske ting og liknende, samt farlig avfall, er den enkelte selv ansvarlig for å deponere på gjenbruksstasjon.

Brudd på denne regelen medfører et gebyr på kr 5000, som faktureres til seksjonseieren (Vedtatt på årsmøtet 2025)

 

      Skadedyr

Oppdages veggedyr eller andre skadedyr i en leilighet eller fellesareal, skal det straks meldes til styret. Beboerne plikter dessuten straks å sørge for forskriftsmessig utrydding av skadedyrene.

 

      Utendørs renhold

Det tas som en selvfølge av beboerne ikke kaster avfall eller annet på sameiets område, men heller plukker opp slikt som er henslengt, og ellers medvirker til at eiendommen holdes velstelt og ryddig.

 

5.      DIVERSE

 

      Skade, feil eller mangler

Seksjonseieren må erstatte alle skader på eiendommen som skyldes seksjonseieren selv, husstandsmedlem, leieboer eller andre som seksjonseieren har gitt adgang til leiligheten eller til eiendommen for øvrig.

Oppdager beboeren skade, feil eller mangler som han ikke mener seg berettiget til å utbedre, plikter han likevel å melde forholdet til vaktmester eller styret.

 

      Dyrehold

Før man går til anskaffelse av dyr skal styrets godkjennelse foreligge. Anskaffelse av dyr før styrets godkjennelse foreligger, vil bli avvist.

Styret kan pålegge at sjenerende dyrehold bringes til opphør. Hvis gjentatte pålegg ikke følges opp ansees dette som vesentlig mislighold. Vedr. hundehold vises til egne regler. Se for øvrig Eierseksjonslovens § 19, 6. ledd.

 

      Dugnad

Seksjonseiere oppfordres til å delta i organisert dugnadsarbeid for fellesskapets beste. Ved manglende oppmøte har styret anledning til å ilegge en tenkt kostnad som fordeles på de som ikke stiller på dugnad som skal dekke for evt. innleid arbeidskraft og vil bli fakturert direkte til seksjonseieren. I praksis vil det kanskje føles som «en bot» for de som ikke stiller (Vedtatt i årsmøtet 2025)

 

      Vedlikehold

Seksjonseierne plikter å holde leiligheten i forsvarlig stand, slik at andre deler av bygningen ikke påføres skade. Ved mistanke om dette har styret rett til å inspisere leiligheten.

 

      Bruken av leiligheten

Det må ikke foretas bygningsmessige forandringer av leiligheten som kan svekke bygningens konstruksjon eller føre til ubehageligheter, fare eller ulempe for beboere og andre. Leiligheten må bare brukes til beboelse.

 

Utleie

Den som leier ut sin leilighet, og ikke selv bor i sameiet, plikter å følge opp eiendommen med tilsyn og vedlikehold. Styret forholder seg primært til seksjonseierne. Derfor er utleier pliktig til å informere sin leieboer om alle praktiske ting, som vedtekter og reglement, avfallshåndtering, vaskeri o.l.

 

Styret leverer ut nøkler kun til seksjonseier (eller eventuelt på rekvisisjon). Hver seksjon har anledning til maksimalt å disponere 7 stk. ytterdørbrikker (7 farger). Eier er ansvarlig for utleverte nøkler.

 

Av sikkerhets- og kommunikasjonshensyn må alle seksjonseiere – både nye og eksisterende – plikter å fylle ut Utleieskjema og sende det til styrets e-postadresse før innflytting kan finne sted. Unnlatelse av dette vil være brudd på reglement, med de følger det får (jf. Lov om eierseksjoner § 38, tvangssalg).