HMS

HMS-målsetting

 

hmsI Sameiet 1881 Eiganes nr 15 er målet å skape trivsel og trygghet for våre beboere. Vi retter ekstra fokus mot forhold som brannvern, elektriske anlegg og utstyr samt vedlikehold av bygningen.

 

 

Sikkerhets- og driftsinstruks

Borettslaget legger stor vekt på sikkerheten til beboerne og sikrer dette gjennom:
  • Regelmessig kontroll av bygget og dets installasjoner foretas hver 6 måned av styret
  • Kontrakter for regelmessig vedlikehold er på plass for alle installasjoner hvor dette er påkrevet
  • Sikkerhetsbrev fordeles til beboerne hver høst
  • Instrukser for brann
  • Instrukser for gass

BevarHMS


Ved etablering av systemet for borettslaget foretok styremedlemmene en grundig risikovurdering av borettslagets bygninger, installasjoner og andre risikoelementer. Alle potensielle risikoelementer ble vurdert med henblikk på sannsynlighet og alvorlighetsgrad av konsekvensene og deretter rangert.

Basert på risikovurderingen ble det så etablert aktiviteter for å minimalisere sannsynligheten for negative hendelser. Hver aktivitet har en definert frekvens for aktiviteten og en ansvarlig person for utførelsen. Forut for tidsfrist for aktiviteten sender systemet automatisk en melding (SMS og/eller e-post) til utførende leverandør eller evt. ansvarlig person. Når aktiviteten er gjennomført signerer leverandør/ansvarlig person via systemet for utført jobb. I tilfelle en planlagt aktivitet ikke er gjennomført innen tidsfrist vil ansvarlig person i styret få en melding fra systemet om dette.

Hvis det i forbindelse med inspeksjoner eller på annen måte identifiseres ting som bør utbedres legges dette inn i systemet som et avvik og med foreslått tiltak for utbedring. Styreleder får en melding om det foreslåtte tiltak, som han deretter godkjenner (evt. avslår) og utnevner en ansvarlig person for utførelsen samt tidsfrist for ferdigstillelse.

BevarHMS gir borettslagets styre et enkel og strukturert verktøy til å ivareta HMS og vedlikeholdsaktivitetene samtidig som alle relevante lover og regelverk er tilgjengelige og oppdatert til enhver tid. Systemet minimaliserer farene for at nødvendige aktiviteter blir glemt eller forsinket, samtidig som det forenkler erfaringsoverføring ved skifte av styremedlemmer og leder.

Regelmessig kontroll av bygninger og installasjoner.

Styret skal hvert 6. måned foreta en strukturert kontroll av bygning og installasjoner. Det er utarbeidet en sjekkliste som brukes ved kontrollen, og den utfylte sjekkliste arkiveres i BevarHMS. Det opprettes tiltak for påviste feil og mangler.

Vedlikeholdskontrakter

Sameiet har kontrakter for følgende vedlikeholdstjenester:

Heis:
Det skal foretas vedlikehold og inspeksjon hver 3. måned. Kontrakt for dette er inngått med OTIS AS. Dessuten foretar heiskontrollen inspeksjoner hvert 2. år.

Gass:
Et av styremedlemmene avleser månedlig gassforbruket i Lyses kundeskap og sjekker samtidig at det ikke er tegn på lekkasjer utfra lukt og forbruk.

Brannvern:
Komfyrvakt: 
Alle leiligheter unntatte 103 har installert komfyrvakt som kobler ut strømmen ved "overkoking"

CAVIUS Brannvarsler: Alle leiligheter har installert røk og varmevarsler. Når brannvarsler blir  aktivisert vil alle i samme etasje bli aktivisert, gå i alarm. Det går også melding på mobiltelefonen hvilke leilighet som har utløst alarmen.

Brannsentral og overtrykksvifter:
Det skal utføres årlig inspeksjon og vedlikehold av brannsentralen samt overtrykksviften. Vaktmester koordinerer inspeksjonen/vedlikeholdet. Protec har kontrakten for brannsentralen og Oras AS for overtrykksviften.

Alle pulver- og skumslukkere i fellesområdene sjekkes årlig og hvert 5. år kontrolleres beboernes brannslukker.

Vannskap:
Hver høst avleses forbruket av varmt og kalt vann i hver leilighet av styret. Samtidig gjøres en visuell kontroll i skapet.

Ventilasjonsanlegget:
Det skal utføres vedlikehold på ventilasjonsanlegget en gang per år. Oras AS har kontrakten for dette.

Vindusvask:
Avtale med Elite AS om vindusvask.

Nøkkeloppevaring:
Avtale om nøkkeloppevaring hos AVARN/ NOKAS , Forus  tlf. 992 87 725 eller 915 02 580

TV-signaler:
Avtale med Lyse/Altibox om levering av TV/Internett signaler.

Sikkerhetsbrev:
Hver høst utarbeider styret et HMS skriv som behandler aktuelle problemstillinger. Skrivet fordeles til alle andelseiere sammen med batterier til brannvarslere.

Branninstruks.

Det er utarbeidet en Branninstruks for sameiet. Denne er hengt opp på oppslagstavle i hovedinngangen og på vegg ved utgangen til garasjen. Instruksen gir informasjon om hvordan beboerne skal forholde seg i tilfelle brann og lokalisering av samlingspunkt.

Instruks for Gass.

Denne instruksen gir beboerne informasjon om hvordan de skal forholde seg og hvilke tiltak de skal gjøre i tilfelle en lekkasje av gass skulle oppstå. Instruksen gir også informasjon om hvem som skal informeres. Denne instruksen er hengt opp sammen med branninstruksen.
Nøkkel til gass skap (på utsiden av blokken ) henger ved siden av sikringsskap i kjeller.

Hva skjer?

Vaktmester (29.05.2020)
Vi vaktmester: Flotte Randaberg. Kontaktpersoner: Rolf Enoksen Goa 91314330 rolf@flotterandaberg.no Trygve Dyngeland 90113975 trygve@flotterandaberg.no Priser på tjenester... Les mer